French
 

Préparation du châssis

J'ai toujours acheté des châssis tout prêts; avec en tête une idée pour un nouveau tableau, je me suis rendu à mon magasin préféré de fournitures d'art pour trouver le châssis parfait. La variété des tailles disponibles était gigantesques, mais je n'ai pas pu empêcher pour autant cette mégalomanie qui me fait toujours vouloir plus grand.
Je suis reparti avec un énorme rouleau de toile, une série de montant de châssis en kit, une large pince à entoiler ainsi qu'une grosse agrafeuse. Le montage fut assez facile, même pour un débutant, mis à part le fait qu'il faut des mains vraiment solides pour maintenir la toile tendue pendant l'agrafage, d'autant que l'agrafeuse avait des ratés, et nécessitait 3 ou 4 tentatives avant de délivrer le coup attendu.

Une seconde couche de Gesso pour bien préparer le fond aux couleurs à l'huile, et le monstre était prêt. 120x200cm, c'est à dire plus grand que moi ( un vrai challenge! ) et 2 fois et demi la surface de Sous la Rouille ou Auto-portrait aux fées

Croquis

Michael Zancan sketching a canvasAprès avoir terminé dans l'urgence la version numérique du tableau pour le concours 'spectacular' organisé par CGtalk, je me suis octroyé à peine 2 jours de pause avant de commencer à dessiner les formes sur la toile.
J'ai d'abord mesuré et tracé au crayon sec une grille sur la toile, avec des cases plus petites dans les zones demandant une grande précision.
J'ai imprimé sur papier photo la version numérique, et par-dessus elle sur feuille transparentes la grille de référence à l'échelle. Cela m'a bien aidé pour le placement des éléments sur la toile, mais pour l'architecture, je n'ai pas pu éviter le tracé des points de fuites et la reconstruction de la perspective par les techniques géométriques classiques _mis à part le fait qu'un point de fuite se trouvé sur le mur du fond de ma salle de bain, et un autre dans la salle à manger de mon voisin du dessous; aussi de nombreuses mesures et tracés complexes ont été nécessaires pour palier à ce léger problème _

Peinture

Painting details on Garden of GiantsBien sûr, le fait d'avoir peint ce tableau une première fois en numérique m'a permis de peindre plus vite. Je n'avais plus besoin de réfléchir à quelle couleur se devait d'aller à tel ou tel endroit. J'ai réussi à maintenir une discipline quotidienne, en peignant environ une heure le matin avant de partir travailler, puis le soir une heure au moins, même les fois où je rentrais très tard. Mais la plupart du temps, je peignais jusqu'aux heures avancées de la nuit, jusqu'à l'épuisement.
I thought it could be boring painting the same image twice, but it's not. The approach of the media is so much different. As I keep saying, there is much more than an image when painting with oils. It's something deep in me, that I really need.
Also, the second version promises to be better than the first. More details, more time to finish it, more thinking, and it's so big that when standing in front of it you get easily swallowed.

Pas à pas

J'ai pris des photos de la toile tout au long de son exécution, et les ai enchaînées dans un diaporama.
Même si la toile semble remplie à la fin, il ne s'agit que d'une première couche. Il reste probablement des centaines d'heures de travail encore.

Commentaires

Eerin
13 juil. 2011 à 18:14
I think your art is absolutely amazing, and your focus and patience for details is a true gift next to the gift of creativity that you have.
Its wonderful and its a huge inspiration.

What I also like is your eyes :) haha, which has nothing to do with your paintings. I`m in love with your eyes!
Michaël
15 juil. 2011 à 16:06
Ahhh, well, thank you very much for those compliments.. but the eyes ? Hmm are you sure that the ones you saw belong to mee? ;) there is truly nothing special about those eyes.
Jess Benjamin
11 oct. 2009 à 11:28
Michael,

You make me want to lose myself in my art again... thank you.
14 sept. 2009 à 23:03
Hey i just wanted to say that i love your work, as many clearly do. AMAZING Talent, i wish i had the talent that you do with paint. Just incredible.
prajjwal
15 août 2009 à 21:02
this is the feelings what i ever searching for.
Pamela
16 avr. 2009 à 17:46
Oh and the name thing, I want to mention you as an inspiration.
Pamela
16 avr. 2009 à 17:44
Hi Michael. I just love your traditional paintings a lot! Especially this one.

How long did it take you to finish this? And were there time when you just want to give up on a painting? If so, what do you think about to get you going?

Sorry for nagging. I'm really inspired.
By the way, I'm planning to put your name in my portfolio for the HKCEE. It's a public examination in Hong Kong and I was wondering if it's alright...

Thanks. ;D
8 avr. 2009 à 1:34
Hi, I have a question! Do you use reference for your figures?
Michaël
8 avr. 2009 à 20:50
Usually I don't. I try to rely on the small knowledge I've acquired by reading various anatomy books or drawing methods. Which is great, especially in cases when your creatures are supposed to be different than human kinds.
In the other hand, practicing only from imagination tends to a quite rigid, stereotyped drawing. Only real life confrontation can give you an insight into nature's marvelous richness and creative ability. So I ensure to enroll models from time to time, usually when my drawing is done and I want to verify or improve some features.
13 mars 2009 à 23:09
Your paintings are simply captivating and intoxicating, as though they came straight out of a fantasy world. Not one world, but a million put together, plus all the imagination capacity of another million. They are all entirely enjoyable and really, just mindblowing.

You're also a talented writer, if you write all those little posts before the artwork. (Forgive me if I am mistaken; I haven't any backround information on you) Keep up the spectacular work.
Michaël
8 avr. 2009 à 20:09
Unfortunately I can't reach the right feeling to create often enough. But when it comes with all its depth, its warmth, its chills, then it's the right moment to paint ( or to write, it's even). I would say that in these moments, the creative impulse is more motivated by pure sensation and intuition rather than imagination.
Thank you, Katy, for your kind message and your encouragements.
:((
4 mars 2009 à 4:56
you make me sad................ :((
22 févr. 2009 à 1:26
Zancan I must say you are quite certainly my favorite artist. I am 20 years old and I am going to college for Multimedia and Design. From the first time I saw your work on deviant art I loved it. By far your work has influenced my idea of art and defined what an artist should be in my mind far more than any artist I've seen. I look forward to seeing your work in galleries in the future. In my books you are one of the greats. Please keep us out here on the internet updated. perhaps one day I will be able to gaze upon your creations in person.

signed,
John
Michaël
23 févr. 2009 à 1:53
This was much appreciated here. I hope your studies get you the closest to your ideal of an artist as well. Good luck !
anso
8 janv. 2009 à 17:03
Waaw! Je kan fantastisch mooi schilderen... het is ook leuk dat je close-ups en stap-voor-stap plaatjes hebt gepost. Mijn favoriet? 'Home and fairies', die vleugeltjes zijn supercool uitgewerkt!

Het spijt me, ik kan geen Engels.
9 déc. 2008 à 18:15
wow, your work is so awesome. I really like the fact that you use traditional art instead of just computers. How long have you been painting and do you have any education? I just wanna know if i should feel like i suck or not >.0
Michaël
14 déc. 2008 à 0:47
Painting traditionally is long but I feel like it gives so much more to the one who is patient enough.
I have started to paint with oils in 1999, but I had practiced other mediums before; anyway I started quite late, in my twenties, and it was a hobby, I mean I wasn't taught.
Why would you think you'd suck? The most important is to enjoy doing it. Of course, if you start to have high hopes, you will have to work a lot just like anybody, but just make sure you get pleasure in drawing or painting. Do it for yourself.
Milli
23 sept. 2008 à 16:23
c'est tout simplement incroyable, d'après moi, je dessine un peu mais je suis loin, très loin d'avoir ton talent et la rigueur que tu as pour tes heures de travail, en tout cas, bonne continuation !!!
Mariana
12 sept. 2008 à 4:55
You are a great artist! Great paintings, hard to see that kind of art around these days!!!! Amazing!
Roa Diego
12 sept. 2008 à 3:58
Bonjour Zancan,
J'apprécie beaucoup cet avancement en "pas à pas", ta méthode de traiter le sujet d'abord sur ordi puis à la peinture est très intéressante.

Pense tu que cet approche pourrait etre appliquée dans un cadre scolaire?
La richesse d'une œuvre peinte à la main n'a selon moi pas d'égal en numérique, dans ce monde ou tout devient digital sa serai surement un bon moyen de rendre hommage au réel.
Je comprends que le procédé comporte des limites notamment lors de l'utilisation de textures, ton style ne semble pas en dépendre cependant.

bonne continuation!
Hogarth Ennis
22 août 2008 à 3:14
le chat mange le sac

tres bien!
20 août 2008 à 3:35
Ta façon de bosser me rends vraiment admiratif, je suis content que tu prenne le temps de nous montrer ces images.
La taille réel des canevas est assez impressionnante.

Je bookmark ton site que je trouve également très réussi dans son design.

Emilie
2 mars 2008 à 18:27
c'est magnifique !
j'adore ton travail et tes peintures !
tu as un talent immense !!
bravo !!!! :D
Michaël
3 mars 2008 à 8:55
Merci beaucoup :)
19 janv. 2008 à 23:25
I really enjoy and love your paintings! They're great!
marion
24 sept. 2007 à 19:00
slt je m'appelle marion j'ai toujours était fasciné,attiré par le dessin et la peinture surtout le dessin une fois que je commence je m'arréte plus je me dit qu'il faut que je finisse dans le moindre détail !!! (^_^).
22 mai 2007 à 14:07
I'm impressive your works. I really would like draw like you and I'm still work on my technique. :)
Thank you for wonderful inspiration! :D
18 févr. 2007 à 11:15
I love your work - I first saw your picture a couple of years ago called 'Melancholy of the Butterfly' and was instantly amazed. I was wondering two things about your painting, when you do the outlines do you just use a normal graphite pencil or something different? And (excuse me if this is a dumb question) why is the canvas version of this picture inverted?
Michaël
16 avr. 2007 à 8:32
Thanks Michael. These aren't dumb questions at all.
- For the outlines I generally use charcoal or extra dry graphite, although it's not easy to cover up. Sketching with diluted paint (water or oil based) is better but I'm not too comfortable with brush sketching.
- In fact, it's the digital version that is inverted. I figured out that it was a more suitable orientation for various reasons, but I had already started the canvas version at that moment.

And btw I sooorry for the awful delay in replying.